Svar: Af med natflaske/flasker hvornår?

8. december 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej igen

Tak for dit brev :) Jeg har netop sendt dig en plan for dagen, som du kan forsøge at følge. Jeg har sat tider på, så du kan se, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu :)

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at barnet får både mad og mælk nok dagen igennem - og det er rigtig vigtigt at du ved, at det at sove igennem, når man er 6-7 måneder gammel er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Det vil sige at barnet har brug for flaske omkring midnat og igen tidlig morgen.

Det er også sådan at det vil være flaskerne om dagen der forsvinder først og det betyder at det er flasken om formiddagen og eftermiddagen der fjernes og i stedet gives mellemmåltider her. I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 flasker i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeg anbefaler at flaskerne ligger her, fordi det sikrer barnet væske nok og også kalk, jern osv. som barnet har behov for, men det sikrer også bedre plads til skemaden i maven.

Først i 10 måneders ...

Annonce

... alderen vil det være nok at give 2 flasker i døgnet og disse vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - altså kl 20 og 24 eller kl 20 og 04 .. Og først omkring 1 års alderen vil barnet kunne nøjes med sin aftenflasken og vil derefter kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det kan godt mætte mere at skifte til anden modermælkserstatning eller til vælling. NAN HA vil på grund af de spaltede proteiner blive fordøjet lidt hurtigere end hvis barnet får almindelig erstatning eller vællling. Om du skal skifte afhænger dog helt af, hvordan din dreng i øvrigt trives med sin erstatning. Hvis hans mave fungerer rigtig godt med NAN HA så er der ikke grund til at skifte og du kan sagtens sikre ham mæthed, ved at tilbyde ham flere måltider dagen igennem og mere mættende grød, mos osv. end han får lige nu - jvf. planen jeg har sendt i mit tidligere brev :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul - og rigtig dejligt at høre, at han er så aktiv, hopper og tumler, det er super godt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder