Svar: Af med natflaske/flasker hvornår?
8. december 2011
Alder:
6 mdr.
Hej igen
Tak for dit brev :) Jeg har netop sendt dig en plan for dagen, som du kan forsøge at følge. Jeg har sat tider på, så du kan se, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu :)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at barnet får både mad og mælk nok dagen igennem - og det er rigtig vigtigt at du ved, at det at sove igennem, når man er 6-7 måneder gammel er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Det vil sige at barnet har brug for flaske omkring midnat og igen tidlig morgen.
Det er også sådan at det vil være flaskerne om dagen der forsvinder først og det betyder at det er flasken om formiddagen og eftermiddagen der fjernes og i stedet gives mellemmåltider her. I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 flasker i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeg anbefaler at flaskerne ligger her, fordi det sikrer barnet væske nok og også kalk, jern osv. som barnet har behov for, men det sikrer også bedre plads til skemaden i maven.
Først i 10 måneders alderen vil det være nok at give 2 flasker i døgnet og disse vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - altså kl 20 og 24 eller kl 20 og 04 .. Og først omkring 1 års alderen vil barnet kunne nøjes med sin aftenflasken og vil derefter kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød :)
Det kan godt mætte mere at skifte til anden modermælkserstatning eller til vælling. NAN HA vil på grund af de spaltede proteiner blive fordøjet lidt hurtigere end hvis barnet får almindelig erstatning eller vællling. Om du skal skifte afhænger dog helt af, hvordan din dreng i øvrigt trives med sin erstatning. Hvis hans mave fungerer rigtig godt med NAN HA så er der ikke grund til at skifte og du kan sagtens sikre ham mæthed, ved at tilbyde ham flere måltider dagen igennem og mere mættende grød, mos osv. end han får lige nu - jvf. planen jeg har sendt i mit tidligere brev :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul - og rigtig dejligt at høre, at han er så aktiv, hopper og tumler, det er super godt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske